Puustelli Miinus mässmonter
Puustelli Miinus monter på Hem, villa & bostadsrätt-mässan. Montern har nummer A27:31 – välkommen!

Puustelli Miinus har bara funnits i Sverige i drygt ett år, men har redan lyckats göra ett tydligt avtryck. Flera köpare har haft ett starkt miljöfokus, men det går också hem på bred front hos människor med ett starkt designintresse.

– Vi blev överraskade över hur starkt Miinuskonceptet talar till många professionella designer, inredare och arkitekter, men det gör det. Till exempel har både trendexperten Stefan Nilsson och designern Isabelle McAllister fallit pladask och investerat i Miinuskök, säger Richard Moberg, försäljningsansvarig för Puustelli Miinus.

Mindre material, mindre utsläpp, längre livslängd

Miinuskonceptets unika design är ett resultat av strävan efter att göra ett kök som minimerar miljöbelastningen. Bland annat används 49 procent mindre material i köket och varken spånskiva, mdf, laminat eller melamin finns bland materialen. Totalt minskar det ekologiska fotavtrycket med 50 procent, jämfört med ett vanligt kök.

Bild på Richard Moberg, Puustelli Miinus
Richard Moberg, försäljningschef Puustelli Miinus.

– Men den kanske viktigaste miljöbesparingen är kökets livslängd. Tack vare bra materialval, gedigen konstruktion och klassisk design, kommer ett Miinuskök många gånger att stå kvar många decennier efter att det byggts. Och när det ska ut, går alla delar att återvinna, säger Richard Moberg.

Öppnar nya butiker

På Hem, villa & bostadsrätt finns Miinus monter intill mässcenen. Dessutom är ett Miinuskök kuliss på själva scenen.
Till vardags finns konceptbutiker för Miinus i Täby och Stockholms innerstad. Men efterfrågan på köket finns i hela landet – det har redan byggts Miinuskök både i Luleå och Göteborg, bland annat.
Därför kommer Miinus att expandera med nya butiker i Sverige de kommande månaderna.
– I första fasen kommer vi att komplettera med Miinusbutiker på platser där Puustelli redan är representerade. Första butik utanför Stockholm blir i Västerås och vi räknar med att kunna öppna kring årsskiftet, berättar Richard Moberg.

”Dubblar försäljningen 2016”

Från att ha varit ett helt okänt koncept för drygt ett år sedan, hittar stadigt allt fler kökskonsumenter fram till Puustelli Miinus.
– De som köper Miinus uppskattar ofta både designen och miljövänligheten, men det viktigaste skälet är den höga kvaliteten på inredningen. Försäljningen har utvecklats positivt sedan start – nu investerar vi för att fler ska hitta fram till Miinus. Jag räknar med att vi minst dubblar försäljningen 2016 jämfört med 2015, säger Richard Moberg.