​

Utrymme för stora fester, förvaring och rejäla arbetsytor – det var några av kraven trendexperten Stefan Nilsson hade på sitt nya kök på lantstället. 
Resultatet är en luftig dröm som lyckas kombinera starka färger i en harmonisk helhet.

– Egentligen hade vi bilden av oss själva att vi skulle ha en lägenhet i Berlin. Det skulle vara vårat landet, säger Stefan Nilsson, som tillsammans med sin partner Peter Nygren nyligen renoverade köket i sommarstugan.

Stefan Nilsson är trendexpert med fokus på design och inredning. Under många år drev han PR-byrån Trendgruppen, vilken han lämnade för en tid sedan för ett annat projekt – Designgalleriet på Kammakargatan i Stockholm.
Peter Nygren är marknadsförare på Försäkringskassan och också han engagerad i Designgalleriet.

Fann sommardrömmen av en slump

De kallar den Hasselbacken, stugan en bit in i skogen utanför Norrtälje norr om Stockholm. Långt ifrån Berlin, men närmare hemmet i Stockholm och med plats för beaglen Ellie.
– Har du hund fungerar det inte att bara dra iväg en fredagkväll till Berlin, säger Peter apropå tankarna med Berlinboendet.

Stefan Nilsson och Peter Nygrens Hasselbacken.​
Stefan Nilsson och Peter Nygrens Hasselbacken.​

Sommarhuset, ett 70-talshus på cirka 50 kvadrat, köptes den första maj för tre år sedan.
– Vi hittade huset av en slump. Det låg inte alls där vi tänkt oss och bilderna i annonsen var jättefula. Men eftersom vi ändå var och tittade i närheten svängde vi förbi och insåg att huset var mer än vi trott. Det var väldigt fina fönster, med ett stort ljusinsläpp, säger Peter.
– Dessutom fanns potential att förändra huset, utan att förstöra ett vackert gammalt 1800-talshus. Vi kan skapa vårt avtryck på huset. Och vi har gjort jättemycket sedan vi flyttade hit, säger Stefan.

Såhär såg köket ut när Stefan och Peter flyttade in.​
Såhär såg köket ut när Stefan och Peter flyttade in.​
Supertrendigt 1977.​
Supertrendigt 1977.​

Frizon och förälskelse

Bland annat har huset kompletterats med ett gästhus och ett badhus på tomten, vardagsrummet har renoverats och köket fräschats upp.
– Peter och jag är projektdrivna, vi gör om saker.
– Det är superkul att sitta och fundera på hur det ska bli. Som projekt betraktat är det mycket roligare att göra om 70-talshuset än hemma, det blir en större utmaningen och aha-upplevelse, säger Peter.

Huset, och omgörningarna, får kosta både tid och pengar. Stefan Nilsson beskriver Hasselbacken som en frizon där de vill ha bra kvalitet och tid att umgås ordentligt.
– Hasselbacken är en förälskelse, det är en relation jag vill vårda. vi är barnlösa och kan ägna oss åt sådana här projekt där vi tänker i termer bortom det praktiska, säger han.

Uppfräschningen med hjälp av lite färg och ombyggnad gav ett stort lyft.​
Uppfräschningen med hjälp av lite färg och ombyggnad gav ett stort lyft.​
Bättre, men inte bäst.​
Bättre, men inte bäst.​

Husets 70-talskök mådde verkligen bra av uppfräschningen – det gick från murrigt mörkt till ljust och luftigt. Men det nådde inte ändra fram. Målarfärg i all ära, ibland behövs större omgörningar för att nå ända in i mål. Därför har köket fortsatt att finnas på listan över saker att ta tag i för Stefan och Peter. 

Tyska trendspanare visade vägen 

På Hem & Villa-mässan i Älvsjö hösten 2013 hamnade Stefan och Peter i kökstillverkaren Puustellis monter. Där visades det nya kökskonceptet Puustelli Miinus upp i Sverige för första gången.
Stefan kände redan till köket, en självklarhet med hans inriktning på trender i bland annat design.
– När jag såg köket för första gången tyckte jag att det var coolt med ett kök som verkligen är ett framtidsprojekt. Men det var först när jag var på mässa i Tyskland och hörde hur folk talade om köket där, som jag på riktigt förstod vilken revolution köket innebär, säger Stefan.

”En verklig och funktionell innovation” 

För en trendexpert är nya, heta produkter självklart lockande. Men det fanns många andra faktorer som gjorde att Stefans nyfikenhet växte. Puustelli är ett välkänt kvalitetsvarumärke och oavsett trendigheten är ett kök något som ska hålla länge.
– För mig är Miinus lite som blixtlåset – en verklig och funktionell innovation som kommer att spela roll under lång tid framöver, säger han.
Peter beskriver sig som tekniknörd och fastnade för nytänkandet i kökskonceptet, med bland annat stommen i biokomposit. Att köket är miljövänligt var däremot inte särskilt viktigt – åtminstone inte till en början.
– Men ju mer jag läser om köket, desto viktigare blir också miljövänligheten, säger han.

Stort och med plats för julprydnader

Efter Tyskland började Stefan och Peter ta reda på mer om kökskonceptet. Ganska snart bestämde de sig för att det var rätt för dem.
Nu började de planera för sitt nya kök på riktigt. En sak var klar från början: köket skulle få bli stort, med ordentliga arbetsytor.
– Vi gillar matlagning, så köket skulle få ta plats. En annan aspekt på det är, att när vi väl är många på Hasselbacken, så är vi alltid väldigt många, säger Peter och fortsätter:
– En annan viktig fråga är förvaringen. Vi ville ha gott om plats för städskåp, garderober och ...
– Julprydnader, fyller Stefan i.

Ljust och med sköna kontraster.​
Ljust och med sköna kontraster.​
Ordentliga arbetsytor var viktigt för Stefan och Peter. Det vackra kaklet har Stefan Nilsson lyckats hitta via sina kontakter i designvärlden.​
Ordentliga arbetsytor var viktigt för Stefan och Peter. Det vackra kaklet har Stefan Nilsson lyckats hitta via sina kontakter i designvärlden.​

Snyggt och funktionellt

Ett kök är inte bara funktion. Det ska vara snyggt också. Stefan och Peter har valt ett kök med svarta stommar och luckor. På väggen bakom köksbänken blir det kakel – ett annorlunda kakel som Stefan lyckats hitta genom sina kontakter i designvärlden.
De båda har ganska olika prioriteringar, men är också medvetna om varandras styrkor.
– Det är Peter som har smaken i vårt förhållande. Jag satsar gärna på saker som kommer att hålla lång tid, det är Peter som vågar välja rosa väggar till vardagsrummet. Han är duktig i att landa i en tydlig idé, säger Stefan.
Stefan är istället den som står för inspirationen.
– Han tar hem intrycken till vårt köksbord, säger Peter.

Gott om plats för matlagning och umgänge.​
Gott om plats för matlagning och umgänge.​

Miinus koncept ”en utmaning”

Miinus produktsortiment är mindre än det ordinarie Puustellikökets. Delvis beroende på att det är en så pass ny produkt, men hela konceptet vilar på en grundidé om att ta bort allt onödigt, vilket också är en förklaring till det mindre sortimentet.
– Det blev en stor utmaning för oss, att vi inte kunde få landa i Peters självklara ”vi ska ha rött i köket”, säger Stefan.

Smidig köksrenovering

Peter och Stefan har tidigare byggt om köket hemma i stan. Erfarenheten sa att köksrenoveringar är trassliga historier.
Men med Puustellis all inclusive-service kom erfarenheten på skam.
– Det visade sig att ryktet om deras koncept verkligen stämmer – alla tidsramar har hållits och det har varit otroligt krångelfritt, säger Stefan.
– Över huvud taget har arbetslaget varit väldigt serviceinriktade. De pratar med varandra och samordnar. Om det har dykt upp oväntade saker, som att elen var för svag för vår spis, då har de ordnat det. Det har varit superbekvämt, säger Peter.

Sommarstället Hasselbacken är Stefans och Peters frizon, en plats för avkoppling och återhämtning.​
Sommarstället Hasselbacken är Stefans och Peters frizon, en plats för avkoppling och återhämtning.​

”Supernöjda”

Köket i Hasselbacken blev klart i början av juli 2014. När vi träffar Stefan och Peter har de fortfarande inte sett det färdiga köket, bara en och annan bild som hantverkarna har skickat.
Någon månad senare hör vi av oss igen: nu har Stefan och Peter hunnit tillbringa en rekordvarm sommarmånad på Hasselbacken, med sitt nya kök. Självklart är vi nyfikna på hur det har gått, och frågar i ett mejl.
Det är Peter som svarar först. Kort och kärnfullt:
”Supernöjda!”

​