Gör du müslin själv kan du vara säker på vad den innehåller. En krispig hemmagjord müsli kan du sätta ihop efter egen smak och så att den passar ditt kostval.

Min favoritmüsli ser ut så här:

Ta 3 dl ekologiska havregryn, 3 dl dinkelflingor, 1 kopp pumpafrön, 0,5 dl linfrö, en handfull valnötter och mandel, en halv påse torkade blåbär och tranbär, en handfull frystorkad jordguppsflarn, en handfull kokosflingor, olivolja, sesamolja, kokosolja, honung, lönnsirap, salt.

Blanda flingor, frön och nötter i en skål, (valnötter kan krossas lite finare). Häll i 0,5 dl olivolja i en stekpanna, 2 msk kokosolja, en skvätt sesamolja, 2 msk honung, 2 msk lönnsirap. Värm tills alla ingredienser har smält till en vätskeformig blandning. Låt det inte koka, utan häll den varma vätskan över de torra ingredienserna. Rör ner vätskan ordentligt i de torra ingredienserna med en trägaffel och med händerna. Lägg blandningen på en bakplåt med bakplåtspapper och rosta mitt i ugnen vid 175 °C under ungefär 15 minuter. Se efter ibland och rör om müslin försiktigt på plåten. Lyft ut den gyllenbrunt rostade müslin från ugnen för att svalna. När müslin har svalnat, blanda in de torkade bären och kokosflingorna. Lägg allt i en glasburk.

​

Hos oss tar müslin slut på ungefär en vecka, alldeles av sig själv ... Vi äter delikatessen på morgonen, på kvällen och som mellanmål med yoghurt, mandelmjölk eller saftsoppa. Utan tillbehör dämpar müslin även sötsuget.