Gott om ägg – om du inte vill ha ekologiska, vill säga.
Gott om ägg – om du inte vill ha ekologiska, vill säga.​

 

2012 var ett tufft år för många av de ekologiska livsmedelsaktörerna. Hos Coop minskade försäljningen av ekologiskt, för Ica var det närmast stillastående, medan Axfood fortfarande ökade. 
Antalet ekologiska livsmedel i butikerna minskade också, liksom nylanseringarna – hos Ica lanserades 40 nya produkter, jämfört med 300 år 2011. (Källa)

2013 – bättre tider

2013 vände det dock rejält. Coop noterade en försäljningsökning på 13 procent, Bergendahls på drygt 6 procent, och Ica på hela 16 procent. Antalet ekologiska produkter ökade, liksom nylanseringarna (även om Ica lanserade färre nyheter än 2012). (Källa)
Totalt ökade den svenska försäljningen av ekologiska livsmedel med 13 procent – den största årliga ökningen sedan sajten Ekoweb började sina mätningar 2008.

Massiv ökning 2014

Hittills under 2014 verkar ökningen i försäljningen att fortsätta. Kraftigt, dessutom – Ica rapporterade en ökning av ekoförsäljningen på 43 procent under årets första tre månader, januari-mars.

Vissa dagar märks det tydligt i butikerna – de välfyllda hyllorna gapar ibland väldigt tomt just där de ekologiska produkterna ska stå.

Kaffe, kaffe, kaffe – bara att välja. Om du inte vill ha ekologiskt, förstås.
Kaffe, kaffe, kaffe – bara att välja. Om du inte vill ha ekologiskt, förstås.​

Kanske beror det på att producenter och detaljister tagits lite på sängen av det snabbt ökade ekologiska intresset – det är åtminstone en av förklaringarna som dyker upp. 

Fler ekologiska producenter

Men nu börjar de komma ikapp. Redan under 2013 ökade den ekologiska odlingsarealen i Sverige till totalt 16,5 procent. Köttproducenten Scan har också fokus på att öka andelen ekologiskt kött som säljs, en produktkategori som halkat efter de andra vad gäller ekologiskt utbud – om du inte vänder dig direkt till producenterna, förstås.

Krav en lönsam investering

Extra roligt är det med äggen. Där har kundernas äggpreferenser helt enkelt gjort det olönsamt att producera ägg på konventionellt sätt, med burar och trånga utrymmen för hönsen. Plötsligt är det attraktivt för producenterna att göra de investeringar som behövs för att kunna producera Krav-märkta ägg, som lockar fler konsumenter. 

– Vi har gått några år och stampat med dålig lönsamhet samtidigt som vi ser att försäljningen av KRAV-märkt ökar. Dessutom tror jag den yngre generationen kommer att köpa än mer KRAV-märkt än vad den äldre gör. Den utvecklingen har gjort oss mentalt redo att ställa om, säger Johan Granefelt som i och med omställningen minskar från 20 000 konventionella hönsplatser till 16 000 KRAV-certifierade.
 Johan Granefelt, äggbonde (Källa)

Förhoppningsvis är det en insikt som kan bli värdefull för många fler – alltifrån potatisodlare till köttproducenter – framöver. 

Sorgebarnet fisk

En lite trist produktkategori när det kommer till ekologiska livsmedel är fisk. Egentligen borde väl all fisk vara bra miljöval, eftersom den helst fångas fritt i havet och alltså kan jämställas med jakt. 
I verkligheten är det dock inte alls så. Istället är det mycket odlad fisk i kyldiskarna. Där finns en liten andel ekologiskt odlad fisk, men den står bara för 1 procent av den ekologiska försäljningen.

När det gäller frifångad fisk är det istället MSC-märkning som får bli målet. MSC står för Marine Stewardship Council, vilket är en organisation som driver miljömärknings- och certifieringsprogram för fiske. Målet är ett hållbart fiske. (Mer om MSC) 

En skylt att sträva efter.
En skylt att sträva efter.​

Tecken på rätt trend

Utvecklingen för de ekologiska livsmedlen går helt klart åt rätt håll. Vi köper mer och fler ekologiska varor, inom allt fler kategorier. 
Förhoppningsvis får vi se skylten ovan många gånger till i år, och nästa – den är ett tecken på att efterfrågan stadigt ökar. 

Och varje gång du hittar skylten i butikshyllan, kom ihåg att den ger en tydlig signal till alla producenter: ekologisk mat lönar sig.

Så kan vi hoppas på ett allt grönare jordbruk och bättre hälsa för både bönder och deras kunder.